1/04/2014

Biarlah saya jadi ketua!

Assalamualaikum,

Lokman dan gurunya, Tok Bentara mahu keluar bermusafir. Tok Bentara berkata,

" Sebelum kita keluar bermusafir, salah seorang daripada kita perlu menjadi ketua."

"Sudah tentu saya melantik Tok Bentara sebagai ketua dalam perjalanan kita,"

Kata Lokman dengan merendah diri. Tok Bentara bersetuju. Lalu bermulalah musafir mereka.

Sedang dalam perjalanan , hujan turun dengan lebatnya. Kebetulan pula mereka hanya membawa sekaki payung yang cukup memuatkan seorang sahaja.

Tapi Tok Bentara segera memayungi anak muridnya dan membiarkan dirinya basah ditimpa hujan.

Lokman : Biarlah saya saja yang memayungi Tok Bentara!

Tok Bentara : Tugas seorang ketua adalah melindungi pengikutnya agar sentiasa dalam keadaan baik. oleh itu, sayalah yang patut memayungi kamu!

Lokman : Jika begitu, biarlah saya yang menjadi ketua agar saya boleh berkhidmat untuk guru saya.

Tok Bentara : Silakan!

Sewaktu mereka berhenti berehat, Tok Bentara menghilangkan dirinya. Lokman menunggu sehingga gurunya pulang dengan seberkas kayu untuk dijadikan kayu api.

Lokman : Mengapa guru tidak menyuruh saya sahaja pergi mencari kayu api? Bukankah saya ketua dan perlu melindungi guru yang menjadi pengikut saya?

Tok Bentara : (Sambil ketawa) Adalah tidak masuk akal seorang pengikut mengarah ketuanya melakukan kerja.

Setelah musafir mereka selesai, Tok Bentara bertanya kepada Lokman.

Tok Bentara : Apa yang telah kamu pelajari sepanjang musafir kita?

Lokman : (Sambil senyum) Saya belajar bagaimana untuk menjadi seorang ketua dan seorang pengikut yang baik!

Wallahualam.