8/06/2014

Lain Orang Lain Ragam

Assalamualaikum,

Lama dah tak menaip, rasa gatal je jemari aku nak berlari atas keyboard. kalau recall balik rasanya dah 4 bulan aku tak menaip. tapi tak pe, malam ni aku nak berlari sepuasnya nak lepas geram. menyampah kan baca intro yang entah pape. 

rasanya tak terlambat lagi nak ucapkan selamat hari raya. so, pada sesape yang ada terasa hati dengan aku, ada yang rasa nak sepak je muka aku ni, ada yang rasa menyampah dengan aku, aku dengan rendah diri ingin menyusun 40 jari(termasuk jari kaki) memohon seribu keampunan dan mohon lupakan segala salah dan silap aku ye. bak trend sekarang, kosong-kosong ye. sesape yang buat salah dengan aku, don't worry aku dah maafkan korang. tak simpan dalam hati pun okay! Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin.

sekarang dah masuk bulan 8, means dah sebulan lebih aku kat Politeknik Shah Alam ni. oh ye, lupa nak bagitau. sekarang aku sambung belajar kat Politeknik Shah Alam. kat sini aku sambung diploma dalam course Business Study selama 3 tahun. aku baru semester 1 kat sini. kat sini jugak aku belajar dengan adik-adik yang berumur 18 tahun sedangkan aku dah 19 tahun. tapi kat sini tak de beza apa-apa sebab semua pelajar dilayan sama rata, tak peduli kau umur berapa pun. 

suasana kat sini berbeza dengan tempat aku belajar dulu. suasana yang kalau boleh aku nak elak sebenarnya, tapi ye lah, lain tempat lain rasanya kan? sebulan lebih aku cuba sesuaikan diri aku dengan keadaan sekitar. pernah dengar peribahasa, banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam? mestilah pernah dengar kan. tapi kes aku ni aku ubah sikit peribahasa tu. lain orang lain ragam. sebab boleh dikatakan setiap hari aku berjumpa dengan orang yang berbeza. setiap manusia tu ada perangai masing-masing kan. 

kehidupan kat poli ni sedikit sebanyak buat aku makin down. bukan lah nak merungut atau tak bersyukur tapi ye lah, sebagai manusia, aku memang tak terlepas dari benda-benda camni. 

kat sini macam2 ragam yang aku tengok. sampaikan kau rasa nak gelak tapi terpaksa tahan sebab dia tu classmates kau. jenis aku ni jenis yang orang tegur dulu baru aku bercakap. nak mengharapkan aku untuk tegur orang, memang tak lah. nak kata aku ni pemalu, rasanya tak. pernah terjadi satu insiden, aku pandang kau, kau pandang aku. sebabnya memasing tak nak bukak mulut. 

dalam kelas aku contohnya, macam2 perangai kau boleh jumpa. yang tak ada adab, yang mulut murai, yang perasan bagus, semua ada. tapi atas sesetengah orang jugak kan? kita tak boleh nak judge a book by it's cover. apa yang aku nampak camtu lah.

aku duduk kat kamsis sentosa. penghuni dekat kamsis ni dua orang je sebilik. aku dapat roommate budak kuantan. budak tu amek course civil engineering. aku pun tak tahu sebenarnya dia ni jenis yang camna sebab sepanjang sebulan lebih aku sebilik dengan dia, sehari tu boleh kira berapa patah perkataan je kitorang bercakap. yang banyaknya memasing buat kerja sendiri. aku lagi lah tak kisah, at least dia tak sibuk hal aku.

kat sini aku jadi kera sumbang sebab aku memang tak bergaul dengan classmates, coursemates, atau levelmates aku. tapi sebenarnya lagi better aku sendiri sebab diorang ni suka mengarut. bila dah habis kelas aku terus balik bilik then tidur. peduli aku dengan orang lain. memang lah tak bagus kan sendiri2, at least kena lah berkawan. maksud aku kat sini, kalau diorang ajak aku lepak atau gi jenjalan, aku tak ikut. aku berkawan tapi hanya dalam kelas dan bila perlu. 

since duduk di kamsis ni, badan aku selalu je letih sebab penat jalan. jauh kot kamsis dengan bangunan fakulti. sebab tu lepas kelas aku balik tidur. sumpah penat gila. tapi tak pe lah, demi ilmu dan cita-cita. chewaaah.

okay, aku stop kat sini dulu sebab sekarang dah jam 4.15 pagi and aku kelas jam 8 pagi nanti. so, peace no war and stay healthy.

Wallahualam.