12/10/2013

Impian

Assalamualaikum

im back! wuhuuuu . woi ! tetibe je . haha . well , ari ni aku nak melalut pasal impian atau boyfriend aku , Kim Woo Bin cakap dreams . Yup, dreams . korang tau apa tu dreams ? bukan mimpi laa . dreams tu maksudnya impian . eh jap, kan aku dah bagitau title entry td ? errgghh! stress ! Back to the story mory , aku ada satu impian yang sampai sekarang tak pernah tercapai . bak kata Elyana, tak tercapai dek akal . *bukak youtube cari lagu tu . 
tapi kan, aku sendiri tak tau apa impian aku . hahaha . lawak tak ? tak lawak laa Nuna . Kesian kau , tak de orang gelak kt kau . Peduli ar . 

Aku ada story pasal impian ni . cerita ni terjadi kat sorang mamat ni . sape entah aku tak tau . tp aku dengar cerita ni dari kawan kepada kawan aku . apa aku merepek ni ? tak pe laa , korang baca je dulu . .

aku namakan mamat tu sebagai Adam . Ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau pun yang dah meninggal dunia .

Adam : Mat, kau ada impian tak ?
Mat : Mestilah ada . Semua orang ada impian .
Adam : Apa impian kau ? 
Mat : Impian aku banyak .
Adam : Contoh ?
Mat : Emmm , aku nak belajar sungguh2 supaya aku boleh senangkan family aku kat kampung . 
Adam : Lebih specific ?
Mat : Apa yang kau nak tau sangat pasal impian aku ni ? Impian kau apa ?
Adam : Entah lah . Bila orang tanya apa impian aku , aku jawab banyak . tapi bila mintak contoh , aku tak tau nak bagi jawapan apa . sebab aku sendiri tak tau apa impian aku yang sebenar-benarnya . aku boleh je cakap impian aku nak dapat 4-flat final exam , tp konfem ke aku dapat tunaikan impian aku tu ? Walaupun ada orang cakap , pasang la sekurang2nya satu impian agar ia dapat memberi kita motivasi , tapi adakah betul2 pasti yang setiap impian kita tu akan memberi kita motivasi ? bagi setengah orang mungkin betul laa . tapi bagi aku macam tak je . Kau faham tak ?
Mat : Sepatah haram pun aku tak faham . apa yang kau cuba nak sampaikan sebenarnya ?
Adam : Macam ni , kau cakap tadi , kau ada banyak impian . salah satunya nak tolong family kau kat kampung . bila aku tanya kau lebih specific pasal impian kau tu , kau tak leh jawab . Kau sendiri tak tau kenapa impian kau camtu kan ? aku faham kalau impian kau tu nak balas jasa orang tua kau , tapi camne kau nak tunaikan impian tu ? nak belikan diorang rumah ? nak belikan diorang kete ? kau tak tau masa depan kau camne . dapat ke kau tunaikan impian kau kalau kehidupan kau nanti x seperti yang kau harapkan? 
Mat terus terdiam .

Hah , ada sesape faham story kat atas tu ?Okay , nanti aku sambung . . aku nak g kelas dulu . Adios!


haluuuu ! im back ! kelas dah abes , esok cuti . . yuhuuuu ! dipersilakan untuk baling aku kt dalam lubang jamban korang . .

Apa yang Adam cuba sampaikan kat Mat ialah :
  1. setiap orang ada impian yang ingin dicapai
  2. tapi tak semua orang impian dia tertunai
  3. ada faktor2 nya .
  4. apa faktornya ?
  5. fikir la sendiri . .
hahaha . . maafkan hamba yang kerdil lagi hina ni ye . . meh sini aku nak explain . . dengar bebaik . .

Moral of the story , nak ada impian tu boleh tapi kena la jelas . tayah main cakap je . kalau cakap je , aku pun boleh . . apa maksud aku 'kena la jelas' tu ? maksudnya , bila kita pasang satu impian , kita kena tau apa tujuan kita buat impian tu , apa faedah kita akan dapat . ada yang pasang impian nak beli rumah besar mengalahkan rumah president zimbabwe , tp bila tiba masanya , jangan kata rumah , tapak pun ta de . ada jugak yang pasang impian nak berjaya dalam pelajaran , kalau boleh biar satu dunia tau , tapi bila tiba masanya , pelajaran entah ke mana , kita entah ke mana . nk berimpian tu boleh , tapi biarlah seiring dengan usaha dengan semangat yang membara . ni tak, cakap je pandai , buat nya tak .

jadi kepada kenkorang sume , ingat lah . . impian tu biar laa jelas . supaya mudah untuk kita mencapai nya kelak . cewahh, dah mcm motivator lak aku ni . anak kaunselor laa katekan . .

wallahualam .